Tyrannosaurus rex had waarschijnlijk geen veren

De huid van Tyrannosaurus Rex was waarschijnlijk niet bedekt met veren, zoals door sommige wetenschappers werd aangenomen.

Het enige fossiel van een stuk huid van een Tyrannosaurus rex dat is ooit is gevonden, bevat geen enkel spoor van veren. De huid van het dier was vermoedelijk volledig bedekt met schubben.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Speculatie

De laatste tijd zijn er veel fossielen opgedoken van voorouders van Tyrannosaurs rex die wél veren op hun lichaam hadden. Sommige paleontologen speculeren daarom dat ook de T-rex over veren beschikte. De Amerikaanse wetenschappers weerleggen dit vermoeden nu met een uitgebreide studie.

Ze onderzochten niet alleen het huidfossiel van de T-rex, dat wordt bewaard in het Houston Museum of Natural Science. Ze analyseerden ook afdrukken van de huid van Albertosaurus en Gorgosaurus.

Deze Tyrannosauriërs leefden rond dezelfde tijd als Tyrannosaurus rex en waren verwant aan het dier. Op zowel het huidfossiel van de T-rex als op de afdrukken van de andere Tyrannosauriërs zijn geen tekenen van veren te zien.

Rug

"De meeste Tyrannosauriërs hadden schubben, net als moderne reptielen", verklaart hoofdonderzoeker Phil Bell op nieuwssite Phys.org. "Het traditionele beeld van de T-rex klopt dus waarschijnlijk gewoon."

Wel maken de wetenschappers nog een klein voorbehouden. Ze hebben geen fossielen geanalyseerd van de huid op de rug van Tyrannosauriërs. Dit soort fossielen zijn nooit gevonden. In theorie is het dus mogelijk dat de reusachtige dieren op hun rug wel veren hadden, al is die kans volgens Bell miniem.