Afval in oceanen bestaat voor de helft uit plastic

Het afval in de oceanen bestaat voor meer dan de helft uit plastic, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De meest vervuilde delen van de wereldzeeën zijn te vinden voor de kust van Zuid-Korea en in de Rode Zee bij Jordanië, Egypte en Israël.

Het zeewater bevat in deze gebieden per vierkante kilometer ongeveer 10 miljard stukjes afval, waarvan bijna 70 procent plastic is.

Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in Litterbase, een wetenschappelijke database waarin al het afval in de wereldzeeën in kaart is gebracht.

Microplastic

De overzichtskaart van de plastic soep in de oceanen is gebaseerd op meer dan duizend studies die zijn uitgevoerd tussen 1960 en 2017. Veel van het plastic in de wereldzeeën is zogenoemd microplastic. Dit zijn korreltjes met een afmeting van vijf millimeter of minder.

Microplastic ontstaat doordat grote stukken plastic in zee 'verkruimelen' onder invloed van de zon en oceaanstromingen.

Zeedieren

Waarschijnlijk komen meer dan 1200 soorten vissen, schaaldieren en zoogdieren regelmatig in contact met plastic in zee, zo meldt nieuwssite Science Now. De dieren zien stukjes plastic aan voor voedsel, maar raken soms ook verstrikt in het afval.

Het is voor het eerst dat wetenschappers zo nauwkeurig in kaart hebben gebracht hoe veel plastic er in de oceaan zit en hoe veel diersoorten daar schade van ondervinden.