De gletsjers in het Oost-Afrikaanse hooggebergte zullen veel sneller verdwijnen dan tot nu toe is voorspeld, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Tijdens periodes van opwarming in het verre verleden is de temperatuur op Mount Kenya en de Kilimanjaro aanzienlijk sterker gestegen dan in gebieden op zeeniveau.

Waarschijnlijk zal de klimaatverandering ook de komende decennia extremer verlopen op deze bergtoppen dan in de rest van Afrika, zo melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science Advances.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door tienduizenden jaren oude overblijfselen van organismen in de bodem op en rond Mount Kenya te bestuderen. Specifieke stoffen in de cellen van deze microben kunnen verraden hoe warm het was in de periodes dat de organismen nog leefden.

Door microben uit verschillende periodes te analyseren, konden de wetenschappers reconstrueren hoe snel de temperatuur in het Afrikaanse hooggebergte toenam tijdens een periode van opwarming die begon na de laatste ijstijd, ongeveer 18.000 jaar geleden.

De temperatuur op Mount Kenya steeg na de laatste ijstijd uiteindelijk met ruim 5 graden Celsius, terwijl de temperatuur in gebieden op zeeniveau met slechts 2 graden Celsius toenam.

Klimaatmodellen

Hoofdonderzoeker James Russell vermoedt daarom dat het Afrikaanse hooggebergte ook de komende tijd relatief snel zal opwarmen. "De resultaten van onze studie suggereren dat de opwarming in deze omgeving veel extremer zal verlopen dan tot nu toe is voorspeld", verklaart hij op nieuwssite EurekAlert. "De huidige klimaatmodellen onderschatten dit fenomeen."