'Vloeibaar water op Mars kon ontstaan door sterk broeikaseffect'

De planeet Mars werd drie tot vier miljard jaar geleden opgewarmd door een sterk broeikaseffect waardoor er vloeibaar water kon stromen, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Door een wisselwerking tussen zonlicht, CO2 en methaan kreeg Mars in het verleden een warm en vochtig klimaat.

Daardoor ontdooide het ijs op het oppervlak van de planeet en konden er rivieren en meren ontstaan. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Geophysical Research Letters.

Rivieren

Op Mars zijn met behulp van robotverkenners en satellieten drie tot vier miljard jaar oude sporen gevonden van stromende beekjes, rivieren en zelfs oceanen.

Wetenschappers konden lange tijd niet verklaren hoe het klimaat op Mars destijds warm genoeg kon zijn voor de aanwezigheid van vloeibaar water. De zon scheen vier miljard jaar geleden namelijk 30 procent minder krachtig dan nu.

De wetenschappers van de Universiteit van Harvard onderzochten de klimaatgeschiedenis van de planeet door reacties van verschillende gassen in de atmosfeer van Mars te bestuderen. Ze ontdekten dat de vooral interacties tussen CO2, methaan en waterstof de invloed van zonlicht op de planeet drie tot vier miljard jaar geleden hebben versterkt. "Deze combinatie resulteert een sterke opname van straling", aldus hoofdonderzoeker Robin Wordsworth op nieuwssite van Harvard.

Onderschat

Methaan en waterstof komen nu nog maar in beperkte mate voor in de atmosfeer van Mars, maar vier miljard jaar geleden waren deze gassen waarschijnlijk in overvloed te vinden op de rode planeet.

"Ons onderzoek suggereert dat we de opwarmende effecten van zowel methaan als waterstof significant hebben onderschat", aldus Wordsworth.