'Ethiopische bosmieren kunnen uitgroeien tot wereldwijde plaag'

Wetenschappers hebben in Ethiopië een mierensoort ontdekt die zou kunnen uitgroeien tot een wereldwijde plaag.

De relatief onbekende bosmieren van de soort Lepisiota canescens vormen in de bossen van het Afrikaanse land kolonies die tientallen kilometers beslaan.

De mieren zouden zich vanuit Ethopië kunnen verspreiden naar omliggende landen en zelfs naar andere continenten. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Insectes Sociaux.

Wegen

De wetenschappers brachten verschillende kolonies van de bosmieren in kaart. Het leefgebied van grootste populatie bleek zich uit te strekken over 38 kilometer. De mieren verblijven niet alleen in bossen. De insecten vestigen zich ook op akkers, wegen en in steden.

Kortom: de Ethiopische bosmieren lijken vrijwel overal te kunnen overleven. De kans is daardoor groot dat ze binnenkort ook buiten Afrika zullen opduiken. "De soort zou in potentie een wereldwijde plaag kunnen worden", verklaart hoofdonderzoekster Magdalena Sorger op nieuwssite EurekAlert.

"Nu er in Ethiopië steeds meer sprake is van internationale handel en toerisme, bestaat het risico dat de mieren onbedoeld een lift krijgen. Misschien komen ze per ongeluk in planten terecht die worden vervoerd, of zelfs in de bagage van toeristen."

Koningin

Als een zwangere koningin per ongeluk naar een ander continent wordt vervoerd, kan deze mier daar een nieuwe kolonie stichten, waarschuwt Sorger. "Zo is het bij rode vuurmieren ook gegaan."

Rode vuurmieren komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Maar de soort is nu ook een plaag in Noord-Amerika.

Sorger wil nu alvast zo veel mogelijk informatie verzamelen over Ethiopische bosmieren. "Meestal weten we niets over insecten voordat ze een wereldwijde plaag worden."