Schutkleuren van dinosaurus met snavel gereconstrueerd

Britse wetenschappers hebben de schutkleur gereconstrueerd van een dinosaurus met een snavel die 120 miljoen jaar geleden leefde in Azië.

Het gaat om een reptiel met een opvallende scherp gebogen snavel - genaamd Psittacosaurus. Het dier had waarschijnlijk een donkere huid op zijn rug en een relatief lichte buik.

Dit schutkleurenpatroon komt nu vooral voor bij dieren die in schaduwrijke omgevingen leven, zoals bossen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Bristol in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Pigment

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door een Psittacosaurus-fossiel te bestuderen dat is gevonden in het noordoosten van China. Ze slaagden er in om stukjes pigment te isoleren uit gefossiliseerde veren van het dier.

Door de verschillende soorten pigmenten te bestuderen in een laboratorium konden ze het schutkleurenpatroon op het lichaam van het dier reconstrueren.

De Psittacosaurus was door zijn donkere rug en witte buik moeilijk te zien voor roofdieren in schaduwrijke omgevingen. Moderne herten en luipaarden hebben een vergelijkbaar patroon van lichte en donkere schutkleuren. "We gaan er daarom vanuit dat deze dinosaurus in een bos leefde", verklaart hoofdonderzoeker Jakob Vinther op nieuwssite Phys.org.

Planteneter

De Psittacosaurus was een planteneter met een lengte van ongeveer twee meter. Het reptiel leefde vooral in het huidige Azië. Over de precieze leefomgeving van de de dinosaurus was tot nu toe nog weinig bekend.

Vinther is dan ook verheugd over de resultaten van zijn studie. "Dit laat zien dat je met onderzoek naar kleurenpatronen op fossielen niet alleen een beter beeld krijgt van hoe dieren eruit zagen. Je vindt ook aanwijzingen over hun leefomgeving."