Sterrenhoop met honderden zwarte gaten ontdekt

Sterrenkundigen hebben een sterrenhoop ontdekt waarin een bijzonder grote hoeveelheid zwarte gaten is ontstaan.

Het gaat om enkele honderden zwarte gaten in een bolvormige sterrenhoop met de naam NGC 6101.

Tot nu toe werd het voor onmogelijk gehouden dat één verzameling sterren zo veel zwarte gaten kon bevatten.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Surrey in het wetenschappelijk tijdschrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Computersimulatie

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door een computersimulatie te maken van NGC 6101. Uit de simulatie konden ze afleiden dat er enkele honderden zwarte gaten in de sterrenhoop verscholen moeten gaan. Al die zwarte gaten zijn naar schatting een paar keer zo zwaar als de zon.

De alles opslokkende ruimteobjecten ontstaan door de ineenstorting van zware sterren die het einde van hun levensduur hebben bereikt, oftewel supernova's. Tot nu toe dachten wetenschappers dat de zwarte gaten bij dat proces vaak onmiddellijk uit hun 'moederstelsel' zouden worden gestoten door de explosies van supernova's.

Uit de nieuwe studie blijkt echter dat er grote hoeveelheden zwarte gaten kunnen ontstaan binnen één sterrenhoop.

Zwaartekrachtsgolven

Mogelijk spelen dit soort sterrenhopen een rol bij het ontstaan van zwaartekrachtsgolven, de kleine rimpelingen in de ruimtetijd die in september vorig jaar werden gemeten.

"Zwaartekrachtsgolven worden uitgezonden als twee zwarte gaten fuseren", verklaart hoofdonderzoeker Mark Gieles op nieuwssite ScienceDaily. "Als de conclusie van ons onderzoek klopt, is de kern van bepaalde sterrenhopen de plek waar veel zwarte gaten samensmelten."