'Mini-pterosauriër' opgegraven in Canada

Wetenschappers hebben in Canada een vliegend reptiel ter grootte van een kat opgegraven uit de tijd van de dinosaurussen.

Het dier had een vleugelspanwijdte van slechts 1,5 meter en behoorde tot de zogenoemde pterosauriërs, een groep van reptielen die waarschijnlijk ongeveer 66 miljoen jaar geleden uitstierf.

De ontdekking van het fossiel is bijzonder omdat de meeste pterosauriërsoorten veel groter waren, soms hadden ze het formaat van een vliegtuig.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Royal Society Open Science.

Vleugelbot

Het fossiel van het reptiel is opgegraven in de Canadese provincie Brits-Columbia. Van het dier zijn alleen een ruggenwervel en een armbot teruggevonden.

Door het kleine formaat van de botten dachten de wetenschappers eerst dat ze met een jeugdig dier te maken hadden. Maar uit een analyse van de botstructuur bleek dat de pterosauriër volgroeid was op het moment van sterven. Het lichaam van het dier was ongeveer even groot als dat van een huiskat. de vleugelspanwijdte was vergelijkbaar met die van een albatros.

Uitgestorven

Volgens hoofdonderzoekster Elizabeth Martin Silverstone is de nieuwe bevinding opmerkelijk. ""Tot nu toe was er geen bewijs voor het bestaan van kleine pterosauriërs.", verklaart ze op Nature News.

De meeste van de vliegende reptielen die tot nu toe zijn opgegraven, hadden een vleugelspanwijdte van minimaal 2,5 meter. De grootste pterosauriërs waren zelfs even groot als kleine vliegtuigen, hun vleugelspanwijdtes kwamen in de buurt van de 10 meter.

Dinosaurussen

De meeste van de vliegende reptielen stierven waarschijnlijk uit na de meteorietinslag die 66 miljoen jaar geleden ook de dinosaurussen uitroeide.

Het is volgens de wetenschappers echter niet ondenkbaar dat kleine pterosauriërs deze natuurramp in eerste instantie wel overleefden en pas 10 miljoen jaar later uitstierven.