Potentieel leefbare planeet ontdekt bij dichtstbijzijnde ster

Rond de dichtstbijzijnde ster draait een planeet waar misschien vloeibaar water stroomt. Als dat inderdaad zo is, kan het weleens de beste kans op buitenaards leven tot nu toe zijn.

Een internationale groep sterrenkundigen heeft de ontdekking woensdag bekendgemaakt.

De planeet is een klein beetje groter dan de aarde en heeft ongeveer dezelfde samenstelling. De temperatuur maakt vloeibaar water mogelijk. De planeet zit dus in de zogeheten leefbare zone. "Hij zal een belangrijk doel zijn in de jacht op bewijs voor leven op andere plekken in het heelal", aldus de onderzoekers.

Het klimaat zal er wel heel anders zijn dan op aarde en de planeet heeft waarschijnlijk geen seizoenen. Ook zal hij blootgesteld worden aan veel meer uv-straling dan de aarde.

De planeet heeft de naam Proxima b gekregen. Hij draait rond Proxima Centauri. Die ster staat op slechts vier lichtjaar van de aarde, maar is niet met het blote oog te zien.

Wetenschappers zijn al een tijdje aan het uitrekenen of een missie mogelijk is. Die zou over een jaar of twintig moeten beginnen. Dankzij nieuwe technologieën zou een sonde razendsnel kunnen vliegen en maar een jaar of dertig nodig hebben om de ster te bereiken.