'Menselijke darmflora is ouder dan de mens zelf'

De meeste bacteriën in de menselijke darmen bestonden al voordat de eerste mensensoorten evolueerden.

Een groot deel van de darmflora's van moderne mensen en apen leefde ook in de maag van een gemeenschappelijke voorouder, een Afrikaanse aapachtige die ongeveer 15 miljoen jaar geleden op aarde rondliep.

De bevinding suggereert dat de microben al miljoenen jaren met ons mee evolueren.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

DNA

De onderzoekers bestudeerden darmflora's in de poep van 27 chimpansees, 24 bonobo's, 24 gorilla's en 16 mensen. De ingewandsbacteriën van mensen en apen hadden in veel gevallen hetzelfde DNA.

De soorten microbendie in de darmen van primaten leven, zijn dus nauwelijks veranderd in de loop van de evolutie.

De uitkomst van de studie is opmerkelijk. "Het is verrassend dat microben die we gemakkelijk kunnen oppikken van allerlei bronnen in onze omgeving al zo lang bijna onveranderd zijn gebleven en met ons mee evolueren", verklaart onderzoeker Howard Ochman op nieuwssite Science Now.

Dieet

Een klein aantal darmflora's zijn wel verdwenen uit de menselijke maag, zo blijkt uit de vergelijking met de microben van apen. De samenstelling van de bacteriën verschilt per bevolkingsgroep. Mensen in Afrika delen bijvoorbeeld andere ingewandsbacteriën met apen dan inwoners van de Verenigde Staten.

Dat wijst erop dat de de microben in de menselijke darmen op uiteenlopende manieren evolueren bij verschillende bevolkingsgroepen, waarschijnlijk onder invloed van diëten.

De darmflora's die mensen in de loop van de evolutie zijn verloren, kunnen volgens de wetenschappers mogelijk verklaren waarom bepaalde ziektes en aandoeningen (zoals obesitas) wel voorkomen bij mensen, maar niet bij apen.