Nog ruim vierduizend boomsoorten te ontdekken in Amazonegebied

In het Amazonegebied zijn nog zeker vierduizend nieuwe boomsoorten te ontdekken, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Op dit moment zijn er 11.676 boomsoorten uit het Amazonegebied beschreven in wetenschappelijke collecties van musea.

Eerdere schattingen hebben uitgewezen dat het totaal aantal boomsoorten in grootste regenwoud ter wereld rond de zestienduizend ligt.

Dat meldt een Nederlandse onderzoeker van het Naturalis Biodiversity Center in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

Eeuwen

Onderzoeksleider Hans ter Steege spitte samen met een internationaal team van onderzoekers door alle wetenschappelijke collecties van musea waarin boomsoorten uit het Amazonegebied zijn te vinden. Hij telde alle soorten op en kwam zo voor het eerst tot een precies aantal.

De berekening van de wetenschappers suggereert dat biologen nog honderden jaren werk hebben om de ruim vierduizend onontdekte boomsoorten te identificeren.

"Sinds 1900 zijn er tussen de vijftig en honderd boomsoorten per jaar ontdekt in het regenwoud", verklaart onderzoeker Nigel Pitman op nieuwssite Phys.org. "Onze analyse suggereert dus dat we nog zeker drie eeuwen bezig zullen zijn met het ontdekken van nieuwe boomsoorten."

Digitalisering

De wetenschappers verzamelden hun informatie door foto's te bekijken en digitale catalogussen van musea te analyseren. "Zonder de digitalisering van museumcollecties zouden we deze studie nooit hebben kunnen uitvoeren", aldus Pitman.