Hersenstimulatie maakt muizen weerbaarder tegen infecties

Een specifieke vorm van hersenstimulatie maakt muizen weerbaarder tegen infecties. Als het beloningscentrum in het brein van de dieren word gestimuleerd, gaan hun immuuncellen effectiever werken.

De afweercellen zijn na de hersenstimulatie beter in staat om virussen te doden, zo melden Israëlische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Medicine.

De wetenschappers namen immuuncellen af bij muizen waarvan het beloningscentrum van de hersenen was gestimuleerd met speciale medicijnen. Vervolgens werden de cellen in een kweekbakje blootgesteld aan virussen. Uiteindelijk werden de afweercellen ook weer ingespoten bij andere muizen. Deze dieren werden door de ingespoten cellen veel minder vatbaar voor virussen.

Met de studie onderzochten de wetenschappers indirect het placebo-effect. Als mensen een placebo-pil slikken, wordt namelijk ook het beloningscentrum in hun brein gestimuleerd, zo is gebleken uit eerder onderzoek.

Medicijnen

De studie bij muizen suggereert dat deze stimulatie van het brein het afweersysteem versterkt. "Onze bevindingen wijzen erop dat de activatie van hersengebieden die positieve verwachtingen veroorzaken een effect heeft op de manier waarop het lichaam zich verweert tegen ziektes", aldus hoofdonderzoeker Asya Rolls op nieuwssite MedicalXpress.

"Deze studie kan mogelijk op een dag leiden tot de ontwikkeling van medicijnen die gebruik maken van dit mechanisme in het brein waarmee we onszelf kunnen genezen."