Wetenschappers zijn erin geslaagd om fruitvliegjes wendbaarder te maken in de lucht.

De onderzoekers van London University veranderden door middel van genetische manipulatie de vorm van de vleugels van fruitvliegjes.

De insecten konden daardoor scherpere bochten maken in de lucht, zo meldt het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Puntig

Bij het kweken van fruitvliegjes blokkeerden de onderzoekers een specifiek gen in het DNA van de diertjes, dat verantwoordelijk is voor de vleugelvorm. Door de ingreep ontstonden er fruitvliegjes met bijzonder puntige vleugels.

De wetenschappers filmden de genetisch gemanipuleerde vliegjes vervolgens met hogesnelheidscamera's. De beelden werden geanalyseerd door een computerprogramma dat de draaicirkels van de diertjes berekende.

De fruitvliegjes met puntige vleugels bleken wendbaarder te zijn dan hun soortgenoten die niet genetisch waren gemanipuleerd. "We zijn er dus in geslaagd om een meer wendbare fruitvlieg te creëren door slechts één gen te veranderen", verklaart hoofdonderzoeker Richard Bromphrey op de nieuwssite van de Daily Mail.

Nadeel

De insecten ondervonden echter ook een nadeel van hun aangepaste vleugels. Ze leken veel meer energie te verbruiken tijdens hun vluchten.

Volgens Bromphrey toont het onderzoek dan ook aan dat fruitvliegjes in de loop van de evolutie de ideale lichaamsvorm hebben gekregen. Door de natuurlijke vorm van hun vleugels zijn ze maximaal wendbaar, maar kunnen ze ook lange vluchten maken zonder al te veel energie te verspillen.