Chinese wetenschappers zijn erin geslaagd om met kunstmatige sperma babymuizen te verwekken.

De onderzoekers vormden de stamcellen van muizen met een speciaal proces om tot sperma-achtige cellen.

Met behulp van dit kunstmatige sperma bevruchtten ze eicellen, zodat er embryo's ontstonden. Deze embryo's groeiden uit tot gezonde babymuizen.

Dat melden onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Stem Cell.

Doorbraak

Het was wetenschappers al eerder gelukt om stamcellen van muizen in spermacellen te veranderen. Maar tot nu toe moest dit soort cellen altijd worden teruggeplaatst in de testikels van muizen om ze te laten werken.

Bij het Chinese onderzoek werden de stamcellen buiten het lichaam (in een kweekschaaltje) tot spermacel omgevormd. Ook de bevruchting vond in het laboratorium plaats.

De studie biedt perspectieven op nieuwe behandelingen voor mannen die zelf geen goed werkend sperma kunnen produceren. Als de techniek ook bij mensen werkt, zouden spermacellen kunnen worden opgekweekt uit stamcellen of zelfs huidcellen.

Ethisch

Voordat het zover is, moet er nog veel onderzoek worden verricht. Zo is het nog onduidelijk of het in het laboratorium geproduceerde sperma van even goede kwaliteit is als natuurlijk sperma.

Volgens de Chinese wetenschappers zal het nog zeker vijf jaar duren voordat is getest of ook menselijk sperma op een veilige manier kunstmatig kan worden gekweekt.

"We moeten eerst alle ethische bezwaren in overweging nemen en mogelijke risico's uitsluiten", aldus hoofdonderzoeker Jiahao Sha in de Britse krant The Guardian.