'Prehistorische gordeldieren waren even groot als auto's'

Wetenschappers hebben vastgesteld dat sommige gordeldieren uit de prehistorie even groot waren als auto's.

Het gaat om zogenoemde glyptodonten, grote gepantserde dieren die 35 miljoen jaar geleden leefden en 1000 tot 2000 kilo wogen.

Het DNA van deze uitgestorven dieren wijst erop dat ze nauw verwant waren aan moderne gordeldieren.

Dat melden Franse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

DNA-onderzoek

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door DNA-onderzoek uit te voeren op overblijfselen van een glyptodon uit een Argentijnse museumcollectie.

De genen van het dier werden vergeleken die van miereneters, gordeldieren en luiaards. Al deze soorten behoren namelijk tot de Xenarthra, een orde van zogenoemde placentale zoogdieren.

Uit het onderzoek blijkt dat het DNA van glyptodonten en gordeldieren grotendeels overeenkomt. De soorten ontstonden waarschijnlijk ongeveer 35 miljoen jaar geleden uit een gemeenschappelijke voorouder: een gepantserd dier met een gewicht van ongeveer zes kilo.

Staart

Glyptodonten van het geslacht Doedicus werden al snel zeer groot: de gepantserde dieren hadden waarschijnlijk het formaat van een kleine stadsauto, zo meldt nieuwssite Science Now.

Door hun zware lichaamsbouw waren de dieren niet erg mobiel. Hun belangrijkste wapen was een staart waaraan een soort knots van 70 kilo zat, waarmee ze klappen konden uitdelen.

Die staart hielp de dieren op de lange termijn niet overleven. Aan het einde van de laatste ijstijd stierven de glyptodonten uit, mede omdat er op de dieren werd gejaagd door mensen.

Reuzengordeldier

Moderne gordeldieren overleefden tot op de dag van vandaag en maakten geen groeispurt door. De meeste soorten wegen ongeveer zes kilo, net als hun voorouders. Al zijn er uitzonderingen: het zogenoemde reuzengordeldier weegt bijvoorbeeld 30 kilo en heeft het formaat van een varken.