De grootste maan van Pluto had ooit een ondergrondse oceaan, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Het oppervlakte van de maan met de naam Charon is aan één kant opgezwollen en gebarsten. De opgezwollen korst van Charon suggereert volgens NASA-onderzoekers dat het hemellichaam ooit een ondergrondse oceaan bevatte. Volgens de onderzoekers barstte Charon letterlijk uit zijn jasje.

In het begin was het water van de oceaan mogelijk vloeibaar door de inwendige warmte van Charon. Maar op een bepaald moment bevroor de ondergrondse zee. Aangezien ijs meer plek inneemt dan water, begon de korst van de maan toen uit te zetten.

Waarschijnlijk heeft de bevroren ondergrondse oceaan de korst van het hemellichaam toen naar buiten geduwd, zo concludeert de NASA op basis van beelden van de ruimtesonde New Horizons.

New Horizons

New Horizons passeerde Pluto in juli en maakte toen ook opnames van de opgezwollen korst van de grootste maan van de dwergplaneet. Uit de beelden blijkt dat er op de plek van de zwelling grote bergketens, diepe barsten en valleien in het landschap van Charon zijn ontstaan. Sommige van die valleien zijn meer dan zes kilometer diep.

Het gaat om het grootste gebied met valleien en barsten uit ons sterrenstelsel, zo meldt nieuwssite Science Now.