Het aantal tijgers in het grootste tijgerreservaat in Thailand is in de afgelopen acht jaar gegroeid, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Tussen 2006 en 2012 werden er met behulp van de automatische camera's in het park steeds vaker tijgers gefotografeerd.

Dat wijst erop dat de populatie groeiende is en dat er minder tijgers worden gedood door stropers dan in voorgaande jaren.

Tot die conclusie komen Thaise onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Conservational Biology.

Camera's

In het Huai Kha Khaeng Wildlife Sanctuary leven naar schatting meer dan honderd tijgers. In de loop der jaren zijn er tweehonderd camera's opgesteld in het gebied, die een foto maken zodra een sensor beweging in de omgeving detecteert.

De wetenschappers analyseerden met behulp van de computer alle foto's die in de afgelopen acht jaar werden gemaakt door de apparaten. Op de kiekjes stond negentig keer een tijger.

Het aantal foto's met tijgers is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dat wijst er volgens de wetenschappers op dat de populatie significant is gegroeid.

Daarmee is het Thaise tijgerreservaat uniek in Zuid-Oost Azië. In geen enkel ander gebied in de regio neemt het aantal tijgers toe.

Jagers

De Thaise regering heeft veel geld uitgetrokken om de tijgers in het Huai Kha Khaeng Wildlife Sanctuary te beschermen. Er wordt 24 uur per dag gepatrouilleerd om jagers in de kraag te vatten, die het hebben gemunt op tijgers en hun prooien.

"Die beschermingsmaatregelen betalen zich nu uit", verklaart hoofdonderzoeker Somphot Duangchantrasiri op nieuwssite EurekAlert. "We verwachten dat de tijgerpopulatie in de komende jaren nog harder zal groeien dan nu."