De hersengolven van leerlingen verraden hoe betrokken ze zijn bij een les. 

Wanneer leerlingen worden geboeid door de lesstof, vertonen hun hersengolven een min of meer overeenkomstig patroon.   

Als scholieren zich gaan vervelen, hebben hun hersengolven meer verschillende frequenties ten opzichte van elkaar.

Dat hebben Amerikaanse onderzoekers bekendgemaakt op de conferentie Global Science Engagement in New York.

Vragenlijsten

De wetenschappers brachten bij hun onderzoek doormiddel van een EEG de hersengolven in kaart van twaalf leerlingen en een leraar tijdens elf lessen op de middelbare school. Nog nooit eerder werd bij zo veel mensen tegelijkertijd de hersenactiviteit gemeten in een sociale situatie buiten een laboratorium.

Tijdens het experiment werden er ook vragenlijsten uitgedeeld, waarop de deelnemers na elke les moesten invullen in hoeverre de lesstof hen had geboeid.

De leerlingen waren het meest enthousiast over groepsdiscussies en lessen waarin video's werden vertoond, zo bleek uit de vragenlijsten. De hersengolven van de deelnemers verliepen tijdens deze lesuren ook het meest synchroon.

Verveling

Als de leraar voorlas, sloeg bij relatief veel leerlingen de verveling toe. Hun hersengolven begonnen dan af te wijken van die van de rest, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijke tijdschrift Science.

Volgens de wetenschappers kunnen EEG-scans in theorie worden gebruikt om de aandacht van leerlingen live te meten tijdens lessen, zodat de leraar zou kunnen inspelen op de hersengolven van zijn toehoorders.