Woensdag 18 mei 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
sterrenstelsels

Astronomen ontdekken honderden verborgen sterrenstelsels

Australische wetenschappers hebben honderden verborgen sterrenstelsels ontdekt.
Door NU.nl/Dennis Rijnvis

Het gaat om sterrenstelsels op 250 miljoen lichtjaar afstand van de aarde die met gewone telescopen niet waarneembaar zijn, omdat ze uit het zicht worden onttrokken door stofwolken in de Melkweg.

Met een radiotelescoop zijn de verborgen stelsels nu toch in kaart gebracht.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift The Astronomical Journal.

Radiosignaal

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen met de Parkes-radiotelescoop in het oosten van Australië. Met behulp van deze telescoop werd zwakke radiostraling opgevangen die wordt uitgezonden door waterstofgas in de verre sterrenstelsels.

Daardoor slaagden de wetenschappers erin om in totaal 883 verre sterrenstelsels waar te nemen, die schuil gaan achter het stof van de Melkweg. Een derde van die stelsels is nog nooit eerder waargenomen.

"Onze eigen Melkweg is natuurlijk erg mooi en interessant om te bestuderen, maar blokkeert ook vaak het zicht op andere sterrenstelsels die verder weg liggen", verklaart hoofdonderzoeker Lister Stavely-Smith op de nieuwssite van het International Centre for Radio Astronomy Research.

Zwaartekracht-mysterie

De sterrenstelsels bevinden zich op ongeveer 250 miljoen lichtjaar afstand van de aarde en kunnen mogelijk nieuwe inzichten bieden in een groot zwaartekracht-mysterie.

Ze zijn namelijk gegroepeerd in langgerekte slierten en lijken allemaal in dezelfde richting te bewegen, net als de Melkweg

Dat komt waarschijnlijk door de aanwezigheid van een groot object in het gebied. "Maar we begrijpen dit zwaartekracht-effect nog niet goed, en weten niet waar het vandaan komt", aldus Stavely-Smith.

Aanbevolen artikelen