Als mensen slaperig zijn, leggen ze vaker valse bekentenissen af, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Mensen die een nacht niet hebben geslapen, zijn relatief vaak geneigd om een bekentenis te tekenen waarin ze worden beschuldigd van iets dat ze niet hebben gedaan.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De studie suggereert dat bekentenissen van verdachten die weinig hebben geslapen extra kritisch moeten worden bekeken.

Waarschuwing

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door een slim opgezet experiment. Ze lieten 88 proefpersonen vragenlijsten invullen op de computer. Tijdens deze taak verscheen er in de rechterbovenhoek de waarschuwing dat de deelnemers absoluut niet op de escape-toets mochten drukken. Er zouden dan belangrijke gegevens verloren gaan.

Na afloop van het experiment kreeg de helft van de proefpersonen een goede nachtrust. De andere helft werd de hele nacht wakker gehouden.

De volgende dag kregen alle deelnemers een e-mail waarin stond dat ze op de escape-toets hadden gedrukt (ook al had in werkelijkheid niemand deze toets aangeraakt). De proefpersonen werd vervolgens gevraagd om een bekentenis te tekenen met een digitale handtekening.

Afdwingen

De proefpersonen die niet hadden geslapen waren 4.5 keer vaker geneigd om de bekentenis te tekenen dan de deelnemers die goed hadden geslapen.

Uiteindelijk besloten 30 van de 44 onuitgeslapen proefpersonen schuld te bekennen. In de uitgeslapen groep tekenden 16 mensen de verklaring.

Volgens psycholoog Aaron Benjamin van de Universiteit van Illinois (niet bij het experiment betrokken) bewijst de studie dat een valse bekentenis gemakkelijk is af te dwingen.  "Het gaat tegen je intuïtie in: mensen die een misdaad  bekennen die ze niet hebben gepleegd" , verklaart hij op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. "Maar het gebeurt echt."