IJsberen delven in gevechten met grizzlyberen meestal het onderspit.

Als ijsberen met grizzlyberen vechten om het karkas van een walvis, slaan de ijsberen uiteindelijk bijna altijd op de vlucht.

Dit gedrag voorspelt weinig goeds voor het lot van ijsberen, aangezien ze door de opwarming van de aarde steeds vaker met grizzlyberen zullen moeten strijden om voedsel.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Mammalogy.

Walvissen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door confrontaties tussen de beren te observeren in Kaktovik, een stad in Alaska waar walvisjagers veel karkassen van walvissen dumpen na de jaarlijkse walvisjacht.

De botten met vleesresten trekken zowel grizzlyberen als ijsberen aan. De onderzoekers analyseerden 137 gevechten tussen de twee soorten. In 124 gevallen maakten de ijsberen zich uit de voeten na de gevechten en kwamen ze niet meer terug.

Vaak slaagden grizzlyberen er zelfs in om ijsberen te verjagen van twee keer hun eigen formaat.

Opwarming

De wetenschappers verwachten dat het aantal confrontaties tussen grizzlyberen en ijsberen in de toekomst zal toenemen, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science. Veel ijsvlaktes waarop ijsberen in Alaska jagen, dreigen door de opwarming van de aarde namelijk te smelten.

De dieren zullen daardoor steeds meer zijn aangewezen op voedselbronnen op het land, waar ook grizzlyberen op afkomen. Maar gezien de angst van ijsberen voor grizzlyberen is het maar de vraag of ze genoeg van dit voedsel zullen bemachtigen.