Kakkerlakken communiceren met elkaar via bacteriën in hun poep.

De insecten hebben de neiging om dicht in de buurt van hun soortgenoten te blijven als ze de geur van elkaars uitwerpselen ruiken.

Mogelijk kan de bevinding worden gebruikt om betere middelen te produceren waarmee kakkerlakken kunnen worden verjaagd.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Geuren

Wetenschappers vermoeden al langer dat kakkerlakken zich op bepaalde plekken verzamelen onder invloed van geuren in hun omgeving.

Hoofdonderzoeker Coby Schal van North Carolina State University besloot te onderzoeken hoe de microben in de poep van de insecten hun gedrag beïnvloeden. De dieren komen namelijk vaak af op de uitwerpselen van hun soortgenoten en eten elkaars poep zelfs op.

Steriel

Schal kweekte samen met haar collega's een groep kakkerlakken in een steriele omgeving, zodat er geen bacteriën in hun poep terecht kwamen. Dit had grote invloed op hun gedrag.

De insecten kwamen niet meer op de poep van hun soortgenoten af. Ook trad er minder groepsvorming op in het kakkerlakverblijf. "Ze schoolden nauwelijks nog samen", aldus Schal op nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Toen de wetenschappers poep van andere kakkerlakken mét bacteriën in het steriele verblijf plaatsen, veranderde het gedrag van de kakkerlakken opnieuw. Ze aten van de poep en begonnen weer groepen te vormen.

Overlast

De studie suggereert dat het gedrag van kakkerlakken kan worden gestuurd door de dieren bloot te stellen aan de juiste aroma's.

De wetenschappers hopen in de toekomst kunstmatige geuren te creëren waarmee ze kakkerlakken die overlast veroorzaken in de val kunnen lokken. "Hoe meer we de chemie achter de groepsvorming van deze insecten begrijpen, hoe beter we strategieën kunnen ontwikkelen om overlast te bestrijden", aldus onderzoekster Angela Douglas.