Amerikaanse wetenschappers zeggen een "derde vaste vorm van koolstof" te hebben gemaakt, die sterker is en helderder schittert dan diamant. De industrieel vervaardigde koolstofvorm heeft de naam 'Q-koolstof' gekregen.​

Onderzoekers van de universiteit van North Carolina beschrijven hun resultaten in het wetenschappelijk tijdschrift The Journal of Applied Physics.

De wetenschappers slaagden erin het materiaal te creëren door een bepaalde soort koolstof extreem kort te verhitten met een laserstraal en vervolgens direct af te laten koelen. Hierdoor krijgen de atomen een bepaalde kristalstructuur.

De koolstof (niet op foto) werd slechts tweehonderd nanoseconde verhit. Een nanoseconde staat gelijk aan een miljardste van een seconde.

Desondanks was het voldoende om de koolstof te verhitten tot 3.700 graden Celsius, vermoedelijk zo'n twee keer de hitte die zorgde voor de vorming van natuurlijke diamanten, meer dan een miljard jaar geleden.

Diamant en grafiet

Hoofdonderzoeker Jay Narayan zegt naast diamant en grafiet nu een "derde vaste vorm van koolstof" te hebben gecreëerd. "De enige plek waar een soortgelijke op natuurlijke wijze tot stand gekomen vorm zou kunnen worden gevonden, is mogelijk in de kern van bepaalde planeten."

De Q-koolstof heeft een nog heldere schittering dan diamant. Volgens de onderzoekers gloeit het materiaal zelfs bij de kleinste hoeveelheid licht.

Bruikbaar

Volgens de wetenschappers kan Q-koolstof in de toekomst een erg handig materiaal zijn. Zo zouden elektronische beeldschermen nog helderder en duidelijker kunnen worden gemaakt.

Ook zou de koolstofvorm kunnen worden gebruikt in de medische wetenschap, omdat er in de Q-koolstof diamantstructuren worden aangebracht. "We kunnen diamanten micronaalden of zelfs nanonaalden maken", aldus Narayan. De producten zouden volgens hem relatief goedkoop kunnen worden gemaakt.

Nanodiamanten worden daarnaast meer en meer in verband gebracht met onderzoek naar geneesmiddelen tegen kanker. Zo kunnen de materialen volgens Drexel University in Philadelphia mogelijk worden gebruikt om medicijnen tegen kanker aan te brengen in hersentumoren.