Wetenschappers hebben in Schotland honderden pootafdrukken gevonden van plantenetende dinosauriërs met zeer lange nekken.

De sporen zijn gevonden op het eiland Skye in een gebied dat 170 miljoen jaar geleden waarschijnlijk een ondiep zoutwatermeer was.

De pootafdrukken hebben een doorsnee van 70 centimeter en zijn waarschijnlijk afkomstig van Sauropoda, plantenetende dinosauriërs met een lichaamslengte van ongeveer 15 meter en een gewicht van 10 ton.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh in het wetenschappelijk tijdschrift Scottish Journal of Geology.

Raar

De wetenschappers ontdekten de sporen op rotsen die zijn gevormd uit afzettingen op de bodem van het prehistorische meer. Dat suggereert dat de dinosaurussen zich in het water waagden.

"We kunnen ons nu een voorstelling maken van hoe deze dieren leefden en hoe ze soms door het meer heen waadden, ook is dat een raar iets om te bedenken", verklaart hoofdonderzoeker Steve Bussate in de Britse krant The Guardian.

Roofdieren

Mogelijk gingen de dinosaurussen het water in om van waterplanten te eten. Maar de wetenschappers sluiten ook niet uit dat de dieren het meer in vluchtten als ze werden aangevallen door andere dinosaurussen, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Het is voor het eerst dat er pootafdrukken van sauropoda zijn gevonden in Schotland. "Het is leuk dat we nu zo'n grote plek hebben met dinosaurussporen in Schotland", aldus Brussate. "Maar het is ook voor de rest van de wereld van belang, omdat er uit deze middelste periode van het tijdperk Jura nog weinig fossielen van dinosaurussen zijn gevonden op andere plekken."