Nederlandse wetenschappers hebben voor het eerst waargenomen hoe een zwart gat een bundel materie 'uitspuwt' na het verslinden van een ster.

Daarover bericht het wetenschappelijke tijdschrift Science

Het zwarte gat op 290 miljoen lichtjaar afstand van de aarde stootte de geladen deeltjes uit met ongeveer de snelheid van het licht.

Eerder hadden de onderzoekers van onder meer de Radboud Universiteit in Nijmegen al gezien hoe het zwarte gat een ster ter grootte van de zon had opgeslokt in het sterrenstelsel PGC 043234.

Telescoop

De wetenschappers hielden het zwarte gat sinds de vernietiging van de ster in de gaten met een radiotelescoop in Westerbork.

Sterrenkundigen hadden al voorspeld dat een zwart gat na het opslokken van een ster wat restjes van die 'maaltijd' zou uitspuwen in de vorm van geladen deeltjes. Het is volgens hoofdonderzoeker Sjoert van Velzen zeer bijzonder dat dit proces nu daadwerkelijk is waargenomen.

Zeldzaam

"Deze gebeurtenissen zijn extreem zeldzaam", verklaart hij op de nieuwssite van de John Hopkins Universiteit.  "Het is de eerste keer dat we alles zien: van de stellaire vernietiging van een ster tot de lancering van een stroom geladen deeltjes. We hebben het in de loop van enkele maanden zien gebeuren."

De vernietiging van een ster door een zwart gat is volgens Van Velzen mooi, maar vooral ook gecompliceerd. "We begrijpen nog lang niet alles wat we hebben gezien."