Spinnenwebben bevatten het dna van zowel spinnen als hun prooien, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Aan de hand van het genetisch materiaal dat in de webben te vinden is, kan nauwkeurig worden bepaald wat voor soort spin de draden heeft gesponnen en wat het dier in de afgelopen weken heeft gegeten.

Spinnenwebben kunnen daardoor worden gebruikt voor studies naar spinnen en hun prooien zonder dat er dieren hoeven te worden gevangen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS One.

Weduwe

De wetenschappers van de Universiteit van Notre Dame in Indiana kwamen tot hun bevindingen door spinnenwebben van de zwarte weduwe te onderzoeken in een plaatselijke dierentuin. Ze slaagden erin om dna in de webben te vinden van zowel de spinnen als de krekels die hen werden gevoerd.

Volgens hoofdonderzoeker Charles Xu toont de studie aan dat spinnenwebben kunnen worden gebruikt om de aanwezigheid van specifieke spinnensoorten in kaart te brengen. Zo zouden wetenschappers op basis van webben kunnen achterhalen in welke gebieden gevaarlijke soorten voorkomen.

Geslachtsdelen

"Tot nu toe moesten we bij de identificatie van spinnen afgaan op de morfologie", verklaart Xu op BBC News. "We moesten vooral kijken naar de geslachtsdelen van de spinnen, omdat deze organen het meest verschillen bij spinnensoorten."

"Uit onze studie blijkt dat we dus ook monsters kunnen nemen van spinnenwebben, zodat we spinnen niet meer hoeven te vangen en te observeren."