Een team van de TU Delft gaat begin volgend jaar naar Texas om een conceptversie van het futuristische vervoersmiddel Hyperloop te presenteren.

Het team is door naar de volgende ronde van de Hyperloop-wedstrijd, die wordt georganiseerd door SpaceX-topman Elon Musk.

Hij bedacht het concept achter het systeem, waarbij capsules razendsnel door een buis reizen. De buis wordt vacuum getrokken, waardoor er nauwelijks luchtweerstand is. Musk besloot het idee niet zelf uit te voeren, maar in plaats daarvan anderen de kans te geven om ermee aan de slag te gaan.

Tim Houter, leider van het Hyperloop-team van de TU Delft, zegt tegen NU.nl dat zijn team in eerste instantie alleen een digitaal concept gaat presenteren bij ruimtevaartbedrijf SpaceX. Als het team dan nog een selectieronde doorstaat, wordt in de zomer van 2016 daadwerkelijk een prototype gebouwd.

Magneten

Houter, die de leiding over het team nam nadat hij zijn bachelor werktuigbouwkunde afrondde aan de TU Delft, weet niet hoeveel teams er nu nog over zijn van de 125 die een idee indienden. Rond de Hyperloop-competitie zijn behalve universiteitsteams ook verschillende startups ontstaan die het snelste en meest efficiënte Hyperloop-systeem willen ontwikkelen.

Daar kan de TU Delft de concurrentie goed mee aan, denkt de student. Waar veel teams hun capsules willen laten zweven op luchtkussens, is het Delftse team van plan om hun Hyperloop te laten zweven met magneten. Dat moet efficiënter en goedkoper zijn.

Voor hogesnelheidstreinen die op magneten zweven is veel energie nodig, door de grote luchtweerstand. "Omdat wij het in een buis doen met zo'n lage luchtdruk, heb je alleen op het station een motor nodig om hem af te schieten en op het andere station om weer te remmen", zegt Houter. Bij het remmen wordt zelfs weer energie teruggewonnen.

Toekomst

Houter denkt dat de Hyperloop in de toekomst daadwerkelijk in gebruik zal worden genomen. "Op de korte afstanden, tot honderd kilometer, zal de auto wel voordeliger zijn", denkt hij. 

"Op de lange afstanden vanaf duizend kilometer zal het vliegtuig nog gemakkelijker en efficienter zijn. Juist voor die trajecten van honderd tot duizend kilometer heeft de technologie van de Hyperloop veel potentie."