Europese wetenschappers hebben een groot aantal reusachtige sterrenstelsels ontdekt die vlak na de oerknal ontstonden.

Het gaat om 574 'monsterstelsels' die werden gevormd toen het heelal nog maar 0,75 tot 2,1 miljard jaar oud was.

Waarschijnlijk ontstonden er in deze periode in korte tijd veel grote sterrenstelsels.

Dat melden de onderzoekers van onder meer de Rijksuniversiteit Groningen in het wetenschappelijke tijdschrift The Astrophysical Journal.

Telescoop

Oeroude sterrenstelsels zijn lastig op te sporen, omdat ze door hun ligging op grote afstand van de aarde slecht waarneembaar zijn. Het licht van de sterren heeft ongeveer elf miljard jaar gereisd om onze planeet te bereiken.

Met behulp van de Europese Vista-telescoop in Chili slaagden de onderzoekers er toch in om de stelsels zichtbaar te maken.

"We hebben 574 onbekende grote sterrenstelsels ontdekt, het grootste aantal verborgen stelsels in het heelal dat ooit is geteld", aldus hoofdonderzoekster Karina Caputi op nieuwssite ScienceDaily.

Ontstaan

De bevindingen tonen aan dat de eerste reusachtige sterrenstelsels al veel eerder werden gevormd dan tot nu toe werd aangenomen. Tot nu toe gingen wetenschappers ervan uit dat de eerste 'monsterstelsels' pas na enkele miljarden jaren waren ontstaan.

Nu houden ze een termijn aan van een krappe miljard jaar. "We hebben geen bewijs gevonden voor het bestaan van grote sterrenstelsels die eerder dan ruwweg een miljard jaar geleden zijn ontstaan, dus dat is het moment waarop de eerste reuzenstelsels werden gevormd", aldus onderzoeker Henry Joy McCracken.