'Mensen gebruiken al bijenwas sinds de steentijd'

Mensen maken waarschijnlijk al sinds de steentijd gebruik van bijenwas om voedsel en gebruiksvoorwerpen te produceren.

Potscherven die ruim 9.000 jaar geleden zijn vervaardigd bevatten al sporen van het door bijen vervaardigde materiaal.

Dat suggereert dat boeren in deze periode al was uit de nesten van bijen haalden om aardewerk waterdicht te maken.

Britse onderzoekers komen tot die conclusie in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Boeren

De wetenschappers onderzochten meer dan 6400 potscherven uit het neolithicum, een periode in de steentijd waarin de eerste boeren zich op een vaste plek vestigden. Het tijdperk eindigde circa 9.000 jaar geleden.

De overblijfselen van de onderzochte potten zijn afkomstig uit het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Turkije.

De aanwezigheid van bijenwas in het aardewerk wil niet zeggen dat er al imkers bestonden die met bijenkorven werkten. Waarschijnlijk werd de bijenwas simpelweg uit natuurlijke nesten van de insecten verwijderd door boeren.

Honing

"De eerste boeren leefden samen met bijen en maakten simpelweg gebruik van de insecten", verklaart hoofdonderzoekster Melanie Roffet-Salque van de Universiteit van Bristol op de nieuwssite van de Amerikaanse radiozender NPR.

Aangezien bijenwas van nature geen water doorlaat, werd het materiaal vermoedelijk gebruikt om aardewerk te voorzien van een waterdicht laagje. Het is echter ook mogelijk dat de bijenwas afkomstig is uit honing die aan voedsel werd toegevoegd. Restjes van dit voedsel zouden in de potten kunnen zijn blijven zitten.

Fossielen

Wetenschappers vermoeden al langer dat de eerste boeren gebruik maakten van bijen. Bewijs vinden voor die theorie is echter lastig, omdat fossielen van bijen zeer zeldzaam zijn. "We moeten dus afgaan op bijenwas om het gebruik van bijen te traceren", aldus Roffet-Salque.

Bijen produceren bijenwas om cellen in hun nesten te bouwen, waarin jonge bijen worden gevoed en honing wordt opgeslagen. Tegenwoordig wordt bijenwas nog steeds gebruikt om kaarsen te maken en om hout te behandelen.