Kraaien wisselen vooral tijdens het eten informatie uit met vreemde soortgenoten. Dat zou blijken uit een nieuwe studie.

Kraaien 'praten' normaal gesproken vooral met familieleden en beperken het contact met vreemde soortgenoten.

Maar voor en tijdens het eten blijken de dieren wel volop te communiceren met vreemden, vermoedelijk over het gebruik van gereedschap om voedsel te pakken te krijgen.

Dat melden Schotse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Takjes

Het is al langer bekend dat kraaien soms ingewikkelde technieken gebruiken om voedsel te bemachtigen. De vogels porren bijvoorbeeld met takjes in de nesten van insecten om de diertjes te pakken te krijgen.

De onderzoekers van de Universiteit van St. Andrews vroegen zich af hoe deze technieken zich verspreiden onder de kraaien. Ze rustten daarom 42 kraaien uit met GPS-ontvangers, zodat kon worden bepaald waar de dieren zich bevonden en wanneer ze interacties aangingen met andere kraaien.

Uit het onderzoek bleek dat de dieren nauwelijks contacten legden met vreemde soortgenoten. Totdat de wetenschappers de dieren confronteerden met een boomstam met diepe gaten waarin keverlarven zaten.

Koffiezetapparaat

De kraaien konden deze insecten alleen te pakken krijgen door de kevers met takjes uit de gaten te wippen. "Het was spannend om te zien hoe kraaien die geen familie van elkaar waren plotseling interacties met elkaar aangingen", verklaart hoofdonderzoeker Rob Fleischer op nieuwssite The Courier.

De wetenschappers vermoeden dat de dieren kennis uitwisselden over de techniek om de kevers te vangen. Dat idee lijkt te worden bevestigd door een computeranalyse van hun gegevens over de interacties tussen kraaien.

"We hebben aangetoond dat het voorzetten van voedsel bij kraaien ongeveer hetzelfde effect heeft als het plaatsen van een koffieautomaat in een kantoor", beweert onderzoeker Christian Rutz. "Individuen verzamelen zich rond de bron van van voeding en er wordt interessante informatie uitgewisseld."