Wetenschappers hebben een hersenmechanisme ontdekt dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van jeuk.

Speciale cellen in de wervelkolom treden vermoedelijk op als een soort filter bij jeuk. Deze cellen zorgen ervoor dat de hersenen sommige aanrakingen als jeuk ervaren en andere juist niet.

De bevindingen kunnen leiden tot nieuwe inzichten in het ontstaan van ziektes waarbij veel jeuk optreedt.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Oxford in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Muizen

De wetenschappers vermoedden al langer dat de onderzochte cellen in de wervelkolom de doorgifte van jeuk regelen door specifieke stofjes naar het brein te sturen. Om hun vermoeden te testen, kweekten ze muizen waarbij de cellen niet goed werkten.

Deze genetisch gemanipuleerde dieren bleken overgevoelig te worden voor jeuk, omdat plotseling alle aanrakingen als jeuksensatie werden doorgegeven aan de hersenen. Kortom: hun 'jeukfilter' werkte niet meer.

"Er ontstonden wondjes op hun huid, ze konden niet stoppen met krabben", verklaart hoofdonderzoeker Quifu Ma in de New York Times. "Het was behoorlijk traumatisch."

Muggen

De onderzochte cellen werken alleen als filter voor jeuk die ontstaat door aanrakingen, zoals kleding die lichtjes langs de huid schuurt. Jeuk die ontstaan door chemische reacties als gevolg van bijvoorbeeld een muggenbeet wordt op een andere manier doorgegeven aan het brein.

Nu de wetenschappers de werking van het jeukfilter beter begrijpen, kunnen er mogelijk nieuwe behandelingen worden ontwikkeld tegen aandoeningen waarbij mensen veel jeuk ervaren, zoals eczeem.