'Nieuw poeder kan vingerafdruk ivoorhandelaar zichtbaar maken'

Wetenschappers hebben aangetoond dat nieuwe poeders vingerafdrukken op ivoor zichtbaar kunnen maken.

Tot nu toe was het zo goed als onmogelijk om vingerafdrukken te nemen op ivoor, omdat het materiaal zeer poreus is.

Met nieuwe, zeer fijne poeders zijn wetenschappers er echter in geslaagd om toch om delen van vingerafdrukken op de slagtanden van olifanten te reconstrueren.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science and Justice.

Vorm

Het probleem bij het nemen van vingerafdrukken op ivoor is behalve de poreusheid ook de vorm van de slagtanden. Door de spitse vorm van het materiaal staan er vaak maar kleine delen van vingerafdrukken op.

De nieuwe poeders bestaan uit zeer kleine deeltjes beter blijven plakken aan het ivoor. Daardoor worden er meer details zichtbaar. Stropers zijn door de nieuwe techniek in theorie ook te identificeren aan fragmenten van hun vingerafdukken, weken nadat ze een slagtand hebben aangeraakt.

Bij het experiment slaagden wetenschappers erin om personen te identiferen aan de hand van een stuk ivoor dat ze 28 dagen eerder hadden vastgepakt. Binnen een week na de aanraking waren de vingerafdrukken echter het beste te reconstrueren.

Neushoorn

De poeders werden getest op de slagtanden van olifanten, walvissen, nijlpaarden en op een stuk hoorn dat afkomstig was van een neushoorn, dat bestaat uit melanine.

"Het is voor het eerst dat technieken om vingerafdrukken zichtbaar te maken op ivoor zo goed zijn onderzocht", verklaart onderzoeker Leon Barron op nieuwssite EurekAlert. "Onze studie toont aan dat de nieuwe poeders kunnen worden gebruikt om stropers te identificeren, en dat boswachters er gemakkelijk mee kunnen werken in de praktijk."