'Koraaljuffertjes schudden roofvissen af met alarmsignaal'

Australische wetenschappers hebben ontdekt dat koraaljuffertjes aan roofvissen kunnen ontsnappen door een soort alarmsignaal.

De tropische vissen zenden een speciaal stofje uit als ze in de bek van een roofvis dreigen te belanden.

Door dit stofje worden er meer roofvissen aangetrokken, waardoor er een chaos ontstaat en de koraaljuffertjes meer kans hebben te ontsnappen.

Dat melden Australische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Aquarium

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door interacties van koraaljuffers en palingachtige roofvissen te bestuderen in een aquarium. Uit het onderzoek bleek al snel dat de tropische vissen een chemisch stofje uitzenden als ze worden aangevallen.

De wetenschappers spoten het stofje bij wijze van experiment in het water van het Great Barrier Reef. Gek genoeg bleek het goedje veel roofvissen aan te trekken.

Verstoren

Toch verhogen de koraaljuffers hun ontsnappingskans met hun chemische signaal, zo blijkt uit vervolgonderzoek in het aquarium.

"Bij meer roofvissen denk je in eerste instantie aan meer problemen, maar we hebben ontdekt dat de komst van andere vissen er vaak toe leidt dat de eerste aanval op de juffer wordt verstoord", verklaart hoofonderzoeker Mark McCormik op de nieuwssite van de de Universiteit van Uppsala.

De ontsnappingskans van de aangevallen vis stijgt daardoor. "Normaal gesproken hebben koraaljuffers bijna geen kans om te ontsnappen aan een roofvis", aldus McCormik. "Maar als er meer roofvissen naar de plek van de aanval komen door het chemische signaal, ontsnappen ze in veertig procent van de gevallen."