Wetenschappers ontdekken nieuw onderdeel van Melkweg

Wetenschappers hebben met behulp van een telescoop in Chili een nieuw onderdeel van de Melkweg ontdekt.

Het gaat om een schijf van jonge sterren die verscholen ligt achter stofwolken in de 'centrale bult' van het Melkwegstelsel.

Tot nu toe werd aangenomen dat in dit gedeelte van ons sterrenstelsel alleen zeer oude sterren waren te vinden.

Dat melden Chileense onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Astrophysical Journal Letters.

Jong

De wetenschappers kwamen tot de ontdekking toen ze met de VISTA-telescoop in Chili infraroodopnamen maakten van de Melkweg op verschillende tijdstippen. Ze kwamen 665 Cepheïden op het spoor. Dat zijn sterren die af en toe van vorm veranderen: ze zwellen regelmatig op en trekken vervolgens weer samen.

Tussen deze Cepheïden ontdekten de wetenschappers 35 opvallend jonge sterren die nooit eerder zijn waargenomen in het centrale deel van de Melkweg.

Stofwolken

De bevinding suggereert dat er in het centrum van het sterrenstelsel volop nieuwe sterren worden gevormd in een gebied dat tot nu toe onbekend was.

Waarschijnlijk bleef dit gedeelte van de Melkweg lang uit het zicht van telescopen door stofwolken. Vooral dankzij het infraroodonderzoek van de VISTA-telescoop is het gebied nu toch opgespoord.

"Deze studie laat zien dat de VISTA-telescoop ongeëvenaard is bij het in kaart brengen van obscure galactische regio's die niet eerder zijn ontdekt", aldus hoofdonderzoeker Istvan Dékány op nieuwssite ScienceDaily