Moderne honden ontstonden ongeveer 15.000 jaar geleden in Azië, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De eerste honden waren waarschijnlijk grijze wolven die werden gedomesticeerd in Mongolië of Nepal.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De theorie dat honden zijn ontstaan in Europa is daarmee achterhaald.

Straathonden

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het DNA te analyseren van 4.500 honden van verschillende rassen, maar ook van 459 straathonden uit 38 landen. Op die manier bepaalden ze hoe de verschillende honden aan elkaar gerelateerd waren en waar hun gemeenschappelijke voorouders vermoedelijk vandaan kwamen.

Vooral het onderzoek naar de genen van de straathonden was daarbij erg belangrijk. "Die dieren verschillen van rashonden in de zin dat ze vrij kunnen paren", verklaart hoofdonderzoeker Adam Boyko van Cornell University op nieuwssite New Scientist. "Ze zijn genetisch gezien dus een meer natuurlijke populatie."

Uit de studie blijkt dat de gemeenschappelijke voorouders van alle honden waarschijnlijk uit Centraal-Azië kwamen en ongeveer 15.000 jaar geleden leefden.

Wolven

De eerste gedomesticeerde honden waren volgens de wetenschappers waarschijnlijk grijze wolven die werden getemd door volken in Mongolië of Nepal. Vanuit dit gebied moeten de dieren zich vervolgens hebben verspreid over de rest van Azië en Europa.

Honderd procent zekerheid over de plek waar de eerste honden ontstonden kan hoofdonderzoeker Adam Boyko echter niet geven, zo meldt de New York Times. Het is namelijk ook mogelijk dat er in een ander gebied dan Centraal-Azië eerder honden werden gedomesticeerd die vervolgens uitstierven. Hun genen zijn dan niet meer terug te vinden in het DNA van moderne viervoeters.