Wetenschappers hebben een 125 miljoen jaar oud fossiel van een zoogdier ontdekt waaraan nog haren kleven.

Het gaat om een 24 centimeter lange insecteneter die voornamelijk op de grond leefde en het postuur had van een rat.

Het fossiel van het 125 miljoen jaar oude dier bevat nog complete haren met haarzakjes. Het zijn de oudste haren van een zoogdier die ooit zijn aangetroffen.

Dat melden Spaanse en Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Longen

De resten van het zoogdier zijn gevonden in Las Hoyas, een gebied nabij de Spaanse stad Cuenca dat 125 miljoen jaar geleden een moeras was. In de regio zijn al talloze fossielen van dieren uit het geologische tijdperk Krijt opgegraven.

De nieuw ontdekte, harige insecteneter heeft de naam Spinolestes xenarthrosus gekregen. In het fossiel troffen de wetenschappers zacht weefsel aan van onder meer de lever en de longen. Maar het meest verheugd waren ze over de 125 miljoen jaar oude haren en haarzakjes.

De oudste haren van zoogdieren die tot nu toe waren gevonden, waren 'slechts' 60 miljoen jaar oud.

Ongelooflijk

Volgens hoofdonderzoeker Zhe-Xi Luo van de Universiteit van Chicago is de vondst van het harige zoogdier dan ook zeer bijzonder. "Het is ongelooflijk om te zien hoe perfect de huid en haarstructuren zijn gefossiliseerd", verklaart hij op nieuwssite ScienceDaily. "Deze haarbal uit het Krijt vertoont qua huid en haren alle kenmerken die je bij moderne zoogdieren ook tegenkomt."

"We hebben nu onomstotelijk bewijs dat veel kenmerken van zoogdieren al waren ontwikkeld in de tijd van de dinosaurussen."