Twee nieuwe kaarten van Ceres kunnen de mysterieuze witte stippen op het oppervlak van de de dwergplaneet niet verklaren.

De twee nieuwe kaarten tonen hoogteverschillen op de dwergplaneet en bieden aanwijzingen voor de samenstelling van de bodem.

Ook zijn de twee witte stippen zichtbaar die eerder zijn ontdekt in een krater op Ceres. Het vermoeden dat deze vlekken zijn veroorzaakt door afzettingen van een soort zout kan nog niet worden bevestigd aan de hand van de kaarten.

Dat meldt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.

Dawn

De metingen voor de kaarten zijn verricht door de NASA-ruimtesonde Dawn die sinds maart rondjes draait om Ceres. Het oppervlak van de planeet is nauwkeuriger dan ooit zichtbaar op de nieuwe beelden.

De krater waarin de mysterieuze witte stippen zich bevinden is één van de gebieden die wetenschappers van de NASA op dit moment nog nauwkeurig bestuderen.

"We hebben de bron van het witte materiaal nog niet kunnen vinden", aldus onderzoeksleider Chris Russell op BBC News. "We denken dat het zout is dat op één of andere manier op het oppervlak is beland. Op dit moment meten we de contouren van de vlekken in de hoop dat we meer te weten kunnen komen."

Berg

De kaarten leverden de wetenschappers ook een nieuw mysterie op. De onderzoekers hebben een zes kilometer hoge berg ontdekt in een relatief plat gebied op Ceres. Het ontstaan van deze hoge piek kan niet worden verklaard aan de hand van bekende geologische processen.

"We hebben veel moeite om te begrijpen hoe die berg is ontstaan", aldus Russell.