Op Mars is bijna zeker vloeibaar stromend water aanwezig. Dat meldt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maandag in een live uitgezonden statement.

Zout water zou in bepaalde periodes over het oppervlakte van de planeet stromen en geulen vormen. Dat blijkt volgens NASA uit de oplosbare zouten die op zeker vier hellingen in warme periodes werden waargenomen door een satelliet. De zoutaanslag heeft volgens wetenschappers water nodig om zich te vormen.

Volgens NASA blijft, door de aanwezigheid van water, de mogelijkheid bestaan dat er op Mars leven bestaat, of heeft bestaan. Waar het water vandaan komt, blijft onduidelijk. De bevindingen zijn maandag gepubliceerd in Nature Geoscience

NASA had al aangekondigd een "belangrijke wetenschappelijke bevinding" uit de doeken te zullen doen en een mysterie opgelost te hebben.

Onderzoek

NASA doet al jaren onderzoek naar de aanwezigheid van water op Mars. In april concludeerden onderzoekers uit metingen die de Marsverkenner Curiosity had verricht al dat op de planeet ook nu mogelijk nog vloeibaar water voorkomt.

Uit de metingen blijkt dat zich 's avonds in de bovenste vijf centimeter van de bodem een soort zoutlaag vormt die in de ochtend telkens weer verdampt.

Video: NASA heeft bewijs voor stromend water op Mars