Mensen zijn omringd door een groot aantal persoonlijke bacteriën. Dat blijkt uit een nieuwe studie.

Deze persoonlijke wolk van microben strekt zich uit tot ongeveer 90 centimeter van het lichaam van mensen.

De samenstelling van de bacteriën is bij veel mensen uniek, zodat het in theorie mogelijk is om ze te identificeren aan de hand van hun 'microbenwolk' .

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Oregon in het wetenschappelijk tijdschrift PeerJ.

Oogst

De wetenschappers vroegen bij hun onderzoek elf proefpersonen om een paar uur stil te zitten in een steriele kamer. Vervolgens plaatsten ze een groot aantal petrischaaltjes om hen heen, waarin bacteriën werden opgevangen die van hun lichaam kwamen.

De oogst werd vergeleken met eenzelfde opstelling in een kamer waarin geen mensen zaten, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science

Alle deelnemers bleken een groot aantal bacteriën bij zich te dragen die neerdaalden op hun omgeving.

Ziektes

"Je staat bij het handen schudden waarschijnlijk dus middenin de microbiologische wolk van een ander", aldus hoofdonderzoeker James Meadow op nieuwssite New Scientist.

Bij het onderzoek werden vooral microben aangetroffen die normaal voorkomen op de huid, maar ook bacteriën uit de mond, neus, maag en vagina.

De onderzoekers vermoeden dat de 'microbenwolken' van mensen een rol spelen bij de verspreiding van ziektekiemen. Meer onderzoek moet uitwijzen of dat echt zo is.