De korst van de maan is op sommige plaatsen ernstig verbrijzeld, zo blijkt uit een nieuwe studie van Amerikaanse wetenschappers.

Op de verre zijde van de maan zijn vier miljard jaar geleden zo veel asteroïden neergekomen dat de maankorst daar zo poreus is geworden als maar mogelijk is.

In totaal hebben wetenschappers meer dan 1200 kraters in kaart gebracht, waarvan er vooral veel terecht zijn gekomen op de hooglanden van de maan.

Dat melden onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology in het wetenschappelijk tijdschrift Geophysical Research Letters.

Zwaartekracht

De kraters zijn ontdekt met behulp van twee ruimtesondes van de NASA (genaamd Grail-A en Grail-B) die in 2012 rond de maan cirkelden en het zwaartekrachtsveld van de maan hebben gemeten. Door verschillen in het zwaartekrachtsveld te analyseren konden de wetenschappers vele honderden kraters lokaliseren, waarvan sommige een middellijn moeten hebben van ruim dertig kilometer.

Deze kraters zijn zeer waarschijnlijk vier miljard jaar geleden ontstaan tijdens het zogenoemde Late Heavy Bombardment, een periode waarin de maan maar ook de aarde bloot werd gesteld aan vele inslagen van asteroiden.

Poreus

Volgens onderzoeker Jason Soderbloom is de maankorst op sommige plaatsen zelfs zo poreus als maar mogelijk is.

"Op deze plaatsen is de maankorst zo vaak verbrijzeld dat het punt is bereikt waarop de poreusheid constant blijft", verklaart hij op nieuwssite ScienceDaily. "De poreusheid zal door inslagen hier en daar nog verergeren of verminderen, maar gemiddeld genomen verandert er niets meer aan."

Door de kraters op de maan te analyseren hopen de wetenschappers uiteindelijk meer inzicht te krijgen in wat er precies gebeurde tijdens het Late Heavy Bombardment. De grote vraag is waar alle asteroïden in deze periode vandaan kwamen.

"Het kan zijn dat het ging om overtollig materiaal uit de asteroïdengordel (een grote baan van asteroïden tussen Mars en Jupiter, red.)", aldus Soderbloom. "Maar de asteroïden kunnen ook van verder weg zijn gekomen."