Het bloed dat wordt aangetroffen op een plaats delict kan de leeftijd van een dader of het slachtoffer verraden, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Dat melden onderzoekers van de Katholieke Universiteit Leuven donderdag in het wetenschappelijk tijdschrift Epigenetics.

De leeftijd van mensen is globaal te achterhalen door het DNA-profiel in een bloedspoor te analyseren.

In sommige delen van DNA-moleculen ontstaan in de loop der tijd namelijk kleine chemische verbindingen (zogenoemde methylgroepen) aan de hand waarvan kan worden afgelezen hoe oud iemand ongeveer is.

Levensfase

De wetenschappers hebben onderzoek gedaan naar de invloed van DNA op het verouderingsproces van het lichaam. Volgens hoofdonderzoeker Bram Bekeart kunnen kleine zogenoemde epigenetische veranderingen in het DNA aanwijzingen geven over welke levensfase iemand doormaakt.

"Hoe een weefsel of orgaan zich in ons lichaam gedraagt, hangt af van welke genen 'geactiveerd' worden", verklaart hij op de nieuwssite van de Katholieke Universiteit. "Sommige genen worden pas op latere leeftijd geactiveerd, andere worden dan weer op non-actief gezet naarmate we ouder worden. Het 'reguleren' van die genen gebeurt door methylatil, het toevoegen van methylgroepen, op bepaalde plaatsen op ons DNA."

Nauwkeurig

Bij het onderzoek slaagde Bekaert en zijn collega's erin om de leeftijd van proefpersonen globaal af te lezen aan de methylgroepen die hij vond op bepaalde plaatsen in hun DNA.

De onderzoekers konden de leeftijd van proefpersonen tot op 3,75 jaar nauwkeurig aflezen aan de methylering van hun DNA.

De techniek zou volgens hen dan ook zeer bruikbaar zijn bij het opsporen van daders van misdrijven, of het identificeren van slachtoffers.