Fossiel van enorme zeeschorpioen ontdekt

Wetenschappers hebben een prehistorische zeeschorpioen ontdekt die miljoenen jaren geleden op aarde leefde. Het beest kon uitgroeien tot ongeveer 180 centimeter en was voorzien van grijporganen en een stevig kopschild.

Dat hebben onderzoekers van de universiteit van Yale ontdekt. De vondst is beschreven in een publicatie in BMC Evolutionary Biology, meldt Phys.org maandag.

Van het beest zijn meerdere fossielen gevonden in een meteorietkrater in de Amerikaanse staat Iowa door medewerkers van de Iowa Geological Survey.

Het dier leefde ongeveer 467 miljoen jaar geleden. De zeeschorpioen behoort tot de klasse ‘eurypterida’ en is daarmee de evolutionaire voorganger van dieren als de kreeft, de spin en de teek.

De datering van de zeeschorpioen is opmerkelijk, omdat aanvankelijk werd gedacht dat de 'eurypterida' pas 10 miljoen jaar later hun intrede deden in het dierenrijk.

Belangrijk roofdier

Volgens onderzoeksleider James Lamsdell was de zeeschorpioen destijds een belangrijk roofdier in het ecosysteem. Dit wordt versterkt door het feit dat de meeste dieren destijds onder water leefden.

Door de goede staat van de fossielen en de vondst van meerdere exemplaren, is men veel te weten gekomen over de ontwikkeling van het dier. De staat van de fossielen is te danken aan het feit dat de  5 kilometer brede krater destijds overstroomd is door de zee.

Het dier heeft de naam ‘pentecopterus’ gekregen, vernoemd naar de pentekontor, een Grieks slagschip. Deze naam onderstreept het robuuste lichaam van de zeeschorpioen.