Mierenkolonies hebben tot op zekere hoogte een persoonlijkheid op groepsniveau, zo blijkt uit een nieuwe wetenschappelijke studie.

De leden van sommige mierenkolonies zijn van nature bijvoorbeeld agressiever of avontuurlijker dan hun soortgenoten van andere kolonies.

Zelfs als pasgeboren mieren uit deze kolonies onder precies dezelfde omstandigheden opgroeien in een laboratorium, blijven de verschillen tussen hun karakters bestaan.

Dat melden Franse wetenschappers in het wetenschappelijk tijdschrift Behavioral Ecology.

Hitte

De wetenschappers verzamelden pasgeboren mieren uit 27 verschillende mierenkolonies van de soort Aphaenogaster senilis. Vervolgens lieten ze deze mieren opgroeien in hun laboratorium en brachten ze het gedrag van de dieren nauwkeurig in kaart.

Zo observeerden ze hoe veel mieren uit elke kolonie zich bezighielden met het verkennen van nieuw terrein en hoe agressief de insecten reageerden op mieren uit andere kolonies.

Ook verhoogden ze de temperatuur in het verblijf van de kolonies tot 60 graden Celsius om te testen of de mieren hun leven in de waagschaal stelden en de hitte trotseerden.

Verschillen

De wetenschappers slaagden erin om karaktertrekken als avontuurlijkheid en agressiviteit te koppelen aan specifieke kolonies. Dat suggereert dat de mieren een soort persoonlijkheid hebben op groepsniveau.

Volgens hoofdonderzoeker Raphael Boulay is een groep mieren tot op zekere hoogte dan ook te beschouwen als eenn 'superorganisme. Dat verklaart hij op de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science

Bij taken waarbij alle mieren eenzelfde doel hebben, zoals de verdediging van hun nest, ontwikkelen de dieren vermoedelijk enkele karaktertrekken op groepsniveau, zoals een verhoogde agressiviteit. Dit biedt de insecten waarschijnlijk evolutionaire voordelen.

Boulay wil nu onderzoeken of hij ook bij andere mierensoorten persoonlijkheidstrekken kan koppelen aan kolonies.