Wetenschappers van de TU Delft zijn erin geslaagd om een soort kwantumnetwerk van deeltjes te bouwen over een afstand van 1,3 kilometer, een techniek waarmee in theorie ooit informatie kan worden 'geteleporteerd'.

Bij het experiment verstrengelden de onderzoekers met behulp van lichtdeeltjes twee elektronen die zich op 1,3 kilometer afstand van elkaar bevonden op de campus van de TU Delft.

De deeltjes gingen zich daardoor op precies dezelfde manier gedragen, ook al bevonden ze zich op grote afstand van elkaar en zonden ze geen meetbare signalen naar elkaar door de lucht.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Nature op basis van een studie die nog officieel moet worden gepubliceerd.

Fotonen

Bij het experiment maakten wetenschappers een soort kleine gevangenisjes van diamant voor twee individuele elektronen die zich op 1,3 kilometer afstand van elkaar bevonden. Daardoor konden deze deeltjes onafhankelijk van elkaar worden bestudeerd.

Beide elektronen werden verbonden met een foton, oftewel een lichtdeeltje. Dat gebeurde met een techniek die in de quantummechanica 'verstrengeling' wordt genoemd. Als twee deeltjes verstrengeld zijn, gedragen ze zich op precies dezelfde manier.

De beide lichtdeeltjes werden uiteindelijk naar een derde locatie verstuurd. Daar werden de twee fotonen ook met elkaar verstrengeld.

Gekoppeld

Als gevolg daarvan gingen de twee verschillende elektronen waaraan de lichtdeeltjes waren gekoppeld zich ook op precies dezelfde manier gedragen. Kortom: ook deze deeltjes raakten verstrengeld, ondanks het feit dat ze ruim een kilometer afstand van elkaar verwijderd waren.

Omdat de elektronen over een afstand van 1,3 kilometer zijn verstrengeld, is het onmogelijk dat de deeltjes elkaar meetbare signalen (met de lichtsnelheid of langzamer) sturen om de verstrengeling te bewerkstelligen.

Teleportatie

Met een netwerk van elektronen zouden wetenschappers mogelijk ooit informatie kunnen versturen tussen twee punten, zonder dat die data door tussenliggende ruimte reist. De data wordt dan als het ware 'geteleporteerd' tussen deeltjes.

In mei 2014 voerden de onderzoekers van de TU Delft al een experiment uit met verstrengelde elektronen, waarbij data werd 'geteleporteerd' over een afstand van drie meter.

Mogelijk kan dit experiment in de toekomst worden herhaald over een afstand van 1,3 kilometer door elektronen met elkaar te verstrengelen.

Vreemd

"Verstrengeling is misschien wel het vreemdste en meest intrigerende gevolg van de wetten van de kwantummechanica", verklaarde onderzoeksleider Ronald Hanson na het experiment in 2014. "Als twee deeltjes verstrengeld zijn, smelten hun identiteiten samen. De  verstrengelde deeltjes gedragen zich als één, ook als ze ver van elkaar verwijderd zijn."

Aangezien de nieuwe studie nog niet officieel is gepubliceerd, willen de wetenschappers nog geen commentaar geven op hun experiment.