Stof uit een woning kan aanwijzingen bieden over de locatie van het huis en het geslacht van de bewoners. Dat blijkt uit een nieuwe Amerikaanse studie.

De samenstelling van bacteriën en schimmels in huissstof kunnen verraden of er mannen of vrouwen in een huis wonen, maar ook of er huisdieren aanwezig zijn.

Daarnaast zijn de organismen in het stof te koppelen aan een geografische locatie.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society B.

Vagina

De wetenschappers onderzochten stofmonsters uit 1200 huizen in de Verenigde Staten. Het stof uit elke woning bevatte gemiddeld 5.000 bacteriën en 2.000 schimmels, maar de samenstelling hing sterk af van de bewoners.

In huizen waar alleen vrouwen woonden, kwamen bijvoorbeeld relatief veel bacteriën van de soort Lactobacillus voor. Dit organisme maakt onderdeel uit van het 'vaginale microbioom', oftewel het ecosysteem van bacteriën dat is te vinden in het vrouwelijk geslachtsdeel. Ook in 'mannenhuizen' werden specifieke bacteriën gevonden.

Verder kon de aanwezigheid van katten of honden worden afgeleid aan specifieke organismen in het stof.

Forensisch

Maar de meeste informatie in huisstof had betrekking op de locatie van de woningen. De wetenschappers konden aan de hand van bacteriën en schimmels vrij nauwkeurig bepalen of huizen zich bijvoorbeeld in het oosten of het westen van de Verenigde Staten bevonden.

"De reden is dat de meeste schimmels in een woning van buiten komen; ze worden naar binnen geblazen met stukjes aarde en bladeren", aldus hoofdonderzoeker Noah Fierer op nieuwssite EurekAlert.

De bij de studie gebruikte technieken kunnen volgens de wetenschappers van pas komen bij forensisch onderzoek. Het zou in theorie bijvoorbeeld mogelijk zijn om aan de hand van wat stof op een kledingstuk te bepalen uit wat voor soort huishouden het afkomstig is en waar deze woning zich globaal bevindt.