'Mens gedraagt zich als superroofdier'

De mens kan worden beschouwd als een uniek 'superroofdier' dat het complete ecologische systeem op aarde zal veranderen, zo beweren wetenschappers een nieuwe studie.

Mensen roeien hun populaties van prooien ongeveer 9 tot 14 keer zo snel uit als leeuwen, beren en wolven.

Daarnaast doden mensen zowel jonge als volwassen dieren, terwijl roofdieren voornamelijk op jonge prooien jagen.

Door dit gedrag richten menselijke jagers onherstelbare schade aan, zo melden Canadese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Herstel

De wetenschappers analyseerden 300 studies naar het gedrag van verschillende roofdieren, zoals beren, leeuwen, tijgers en wolven. Ze brachten voor elke soort in kaart hoe snel ze de prooidieren in hun leefomgeving doodden.

Uit het onderzoek blijkt dat roofdieren en mensen hun plantenetende prooien met ongeveer dezelfde snelheid uitroeien.

Maar wanneer het gaat om carnivore prooien en vissen zijn menselijke jagers veel efficiënter. Deze soorten worden razendsnel uitgeroeid, omdat mensen zowel volwassen als jonge dieren doden. Daardoor kunnen de populaties zich niet of nauwelijks herstellen.

Uitsterven

De wetenschappers voorspellen dan ook dat de efficiënt jacht van de mens uiteindelijk zal leiden tot de verwoesting van complete ecologische systemen, omdat vele diersoorten zullen uitsterven. Ook zouden evolutionaire processen bij andere diersoorten kunnen worden verstoord.

Volgens onderzoekers moeten de resultaten van de studie worden gezien als een waarschuwing. Ze vinden dat er veel strengere regels moeten komen voor de jacht en visserij.

Investeerder

Volgens onderzoeker Tom Reimchen zou het vooral een goed idee zijn om net als andere roofdieren alleen op onvolwassen dieren te jagen.

"Roofdieren richten zich vooral op jonge prooien, terwijl mensen het reproductievermogen van populaties verstoren door ook op volwassen dieren te jagen", verklaart hij  op de nieuwssite van de Universiteit van Victoria.

"We zouden onze wilde dieren en het leven in zee meer moeten beschermen, zoals een investeerder zijn aandelenportefeuille beschermt", verklaart hoofdonderzoeker Chris Darimont.