Veel sterren in Melkweg 'verhuizen' na geboorte

Sterren in de Melkweg veranderen regelmatig van baan, zo blijkt uit een nieuwe studie van astronomen.

Ongeveer dertig procent van alle sterren in ons sterrenstelsel draaien op dit moment in een andere baan dan na vlak na hun geboorte.

De meeste sterren zijn vanuit de kern van de Melkweg 'verhuisd' naar een positie aan de buitenrand van het sterrenstelsel.

Dat melden Amerikaanse astronomen in het wetenschappelijk tijdschrift The Astrophysical Journal.

Geboorteplaats

De wetenschappers gebruikten een krachtige telescoop in New Mexico om de geboorteplaats van 100.000 sterren te bepalen. Dat deden ze door de chemische samenstelling van de hemellichamen te bestuderen.

In hun kern creëren sterren zogenoemde zware elementen, zoals zuurstof, silicium en magnesium. Als een ster uitdooft, komen deze stoffen vrij en ontstaan er weer nieuwe sterren uit het 'kernmateriaal'.

Omdat op de ene plek van de Melkweg meer zware elementen voorkomen dan op andere plaatsen, kan uit de chemische samenstelling van een ster worden afgeleid waar in het sterrenstelsel het hemellichaam ongeveer is ontstaan.

Mensen

Uit het onderzoek blijkt dat veel meer sterren na hun geboorte van baan zijn veranderd dan tot nu toe werd aangenomen.

Hoofdonderzoek Michael Hayden vergelijkt de 'reizende' sterren met verhuizende mensen. "In onze moderne wereld trekken veel mensen weg uit hun geboorteplaatsen, soms gaan ze de halve wereld over," aldus Hayden op de nieuwssite van de Universiteit van Mexico.

"Nu blijkt dat voor de sterren in ons sterrenstelsel hetzelfde geldt. Ongeveer dertig procent van alle sterren heeft een lange weg afgelegd vanaf de plaats waarop ze zijn geboren."