'Gestreste planten versturen dierlijke signalen'

In stressvolle situaties gebruiken planten signalen die eerder alleen in verband werden gebracht met dieren, ondanks hun gebrek aan een zenuwstelsel.

Onderzoekers hebben aangetoond dat planten op hun omgeving reageren met een vergelijkbare combinatie van chemische en elektrische reacties als dieren.

De studie van wetenschappers van de universiteit van Adelaide (Australië) is woensdag gepubliceerd in Nature Communications, schrijft Phys.org.

"We wisten al langer dat de dierlijke neurotransmitter GABA (gamma-aminoboterzuur) wordt geproduceerd door gestreste planten, bijvoorbeeld wanner zij droogte, een hoge zuurtegraad, virussen of extreme temperaturen ervaren", zegt hoofdonderzoeker professor Matthew Gilliham.

"Maar het was nog niet bekend of GABA ook in planten een signaal is. We hebben ontdekt dat planten GABA op eenzelfde manier binden als dieren, wat leidt tot elektrische signalen die uiteindelijk de plantgroei reguleren wanneer de plant is blootgesteld aan een stressvolle omgeving."

Die ontdekking kan wetenschappers helpen om plantensoorten te kweken die beter kunnen omgaan met stress.

Eiwitten

Ondanks hun vergelijkbare functie lijken de eiwitten die GABA binden in planten en in dieren alleen op elkaar in het gebied waar de interactie met de neurotransmitter plaatsvindt. De rest van de eiwitten ziet er bij planten en dieren heel anders uit.

"Dat roept interessante vragen op over hoe GABA zowel in het plantenrijk als in het dierenrijk een boodschapper is geworden", zegt onderzoeker dr. Sunita Ramesh. "Het lijkt waarschijnlijk dat dit in beide rijken apart is geëvolueerd."

Volgens de onderzoekers kunnen hun vondsten ook een uitleg vormen voor waarom bepaalde plantaardige medicijnen bij mensen kunnen worden gebruikt als verdovingsmiddelen of anti-epileptica. De geneesmiddelen zijn in staat om te interacteren met eiwitten in de GABA-signaalsystemen van zowel planten als dieren, wat aanknopingen biedt voor medische invalshoeken bij vervolgonderzoek naar plantaardige GABA.