'Nieuwe genetisch gemodificeerde rijstsoort is milieuvriendelijker'

Wetenschappers hebben een gemodificeerde gemanipuleerde rijstsoort ontwikkeld die de methaanuitstoot in rijstvelden beperkt.

De nieuwe rijstsoort houdt minder suikers in de vorm van zetmeel vast. Deze voedingsstoffen voor methaanproducerende organismen komen daardoor in veel mindere mate in het rijstveld terecht.

Verder produceren de aangepaste planten ook meer rijst dan traditionele rijstplanten.

Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Gerst

'Lekkend' zetmeel in rijstvelden trekt veel microben aan die methaan uitstoten. Deze houdt meer warmte vast dan CO2 en draagt dus flink bij aan het broeikaseffect.

Vooral in China waar jaarlijks 128,9 miljoen ton rijst wordt geproduceerd is de uitstoot van methaan zeer groot.

De onderzoekers kweekten de milieuvriendelijke rijstsoort door het dna van rijst te vermengen met dat van gerst. De genen van deze graansoort zijn zo te manipuleren dat het zetmeel met name in de zaden zelf wordt geproduceerd en niet in de grond terechtkomt. Daardoor blijft er minder over voor methaanproducerende organismen.

Voedzaam

Ter vergelijking: gewone rijst houdt 76 procent van alle zetmeel vast die wordt geproduceerd in de zaden, de nieuwe rijst bijna 87 procent.

Met de genetische modificatie verhoogden de wetenschappers ook de voedzaamheid van de rijstplanten. De rijstkorrels aan de gemanipuleerde planten wegen gemiddeld 24 gram, terwijl normale rijstkorrels gemiddeld 16 gram wegen.

Hoofdonderzoeker Chuanxin Sun hoopt dat de rijst uiteindelijk wordt goedgekeurd voor de landbouw. Op dit moment bestaat er echter veel weerstand tegen genetisch gemodificeerde landbouwproducten. In China zijn ze verboden.

Gevoelig

"Het is op dit moment een erg gevoelig onderwerp", verklaart Sun op nieuwssite New Scientist

Hij onderzoekt nog of het ook mogelijk is om de milieuvriendelijke rijst met traditionele methodes te kweken, in plaats van genetische manipulatie. "Het belangrijkste is dat we een nieuw soort rijst cultiveren waarmee we uiteindelijk het probleem rond de uitstoot van methaan kunnen oplossen."