'Muziekles op middelbare school stimuleert taalvermogen'

Scholieren die muziekles krijgen op de middelbare school, ontwikkelen daarmee indirect hun vermogen om nieuwe talen te leren.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Het brein van tieners die muzieklessen volgen, wordt gevoeliger voor specifieke details in geluiden. Daardoor is het voor deze scholieren vermoedelijk gemakkelijker om de klanken van een nieuwe taal snel te doorgronden.

De wetenschappers volgden drie jaar lang een groep van veertig tieners tijdens hun schoolcarrière. De ene helft van de groep volgde twee tot drie uur per week een keuzevak muziek en leerde een instrument bespelen. De andere helft besteedde die tijd aan fitnesslessen.

Voorafgaand aan de studie werd bij alle proefpersonen met elektroden in kaart gebracht hoe hun brein reageerde op verschillende geluiden. Na afloop gebeurde dat opnieuw.

De hersenen van muziekstudenten bleken na drie jaar training veel sterker te reageren op kleine variaties in geluid dan de scholieren die de fitnesslessen hadden gevolgd. Ook presteerden de muzikale leerlingen beter bij een luistertest, waarmee hun vermogen werd gemeten om klanken uit een vreemde taal op te pikken.

Bezuinigingen

De studie is nog te kleinschalig om definitieve conclusies te kunnen trekken. Maar volgens hoofdonderzoeker Nina Kraus suggereert het onderzoek dat muziekles van groot belang is voor de ontwikkeling van het tienerbrein.

"Meestal is muziek het eerste vak dat wordt geschrapt als er moet worden bezuinigd op school. Maar deze studie toont aan dat het vak thuishoort in het curriculum", aldus Kraus tegen nieuwssite ScienceDaily. "De resultaten laten zien dat muziek kinderen mogelijk beter in staat stelt om talen te leren."

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie